[Boekreview] Bloggen als een pro in 60 minuten

Bloggen-als-een-pro_Cover
Ik heb maar weer eens een uurtje uitgetrokken om een boekje te lezen uit de bekend serie ‘..in 60 minuten’. Een reeks van uitgever Haystack. Ik heb vaker over deze reeks geschreven. Zie bijvoorbeeld mijn review Zet je zaak op de kaart of die over Zakelijk Twitteren voor gevorderden. Het zijn handige, kleine boekjes en inderdaar in een uurtje te lezen. De boeken gaan over zeer verschillende onderwerpen.  Ditmaal was het een uitgave van Elja Daae: Bloggen als een prowaar ik mij mee heb vermaakt.

Compact en helder

Het boek telt 143 pagina’s. Dit is inclusief dankwoord en een achtergrond over de schrijfster. Dit noem ik compact. Na een inleiding deelt Elja in drie heldere hoofdstukken – of delen zoals ze in het boek genoemd worden – haar visie over het kunnen bloggen als een pro. Zij ook geeft aan dat Dit boek is bedoeld als inspiratie, niet als een praktische gids, trukendoos of technische handleiding voor het ontwerpen van blogs..

Authenticiteit, Focus en Toewijding. Dat zijn de drie pijlers waarop dit boek gebouwd is. Per deel wordt uitgelegd wat de specifieke onderdelen zijn. Zoals bij Authenticiteit onder meer persoonlijkheid en Passie. Bij Focus: vinden en zichtbaar maken. En bij Toewijding gaat het onder meer over het – vele – werk en continuïteit en frequentie.

Bloggen als een proBovendien staat het boek helemaal vol met verwijzingen naar blogs. Het lezen van het boek lukt je in een uur. Het checken van alle verwijzingen naar de – zeer interessante – blogs kostte mij toch echt heel wat meer tijd. En is absoluut de moeite waard. Heel handig: achter in het boek staan alle links keurig vermeld.

Hard werken

Belangrijkste conclusie die ik uit het boek gehaald heb is toch wel dat bloggen vooral veel werk is. Uiteraard is het handig wanneer je een – redelijk – vast onderwerp kunt gebruiken. En wanneer je met veel passie en gevoel kunt schrijven. Maar écht van belang is toch wel dat je regelmatig schrijft. Bij voorkeur iedere dag. En dat is in mijn ogen toch echt een behoorlijke inspanning. En hoe zit het dan met de kwaliteit van je blog? Is 1 zeer goed geschreven blog, gepubliceerd 1x per maand niet beter dan iedere dag een kwalitatief niet altijd even sterk verhaal vroeg ik mij af? Volgens Elja niet. Zij is tot de conclusie gekomen dat juist het vele schrijven leidt tot betere blogs! Ik kan mij zeker vinden in deze visie.

Ben je een professionele blogger na het lezen van dit boek? Dat zeker niet, maar het geeft je zeer veel inspiratie, inzichten en mooie voorbeelden om je op weg te helpen. Het kan je dus zeker helpen om je eigen weg te vinden in de wondere wereld van bloggen.

Over de schrijfster Elja Daae

Elja

Elja Daae – zie foto hier boven – is zelfstandig marketingadviseur. Ze is gespecialiseerd in (online) business development en sociale media marketing. Ze werkt onder andere voor Frankwatching, waar ze ook auteur is. Ze blogt dagelijks en is de oprichter van de wekelijkse twitterchat voor bloggers, #blogpraat. Win een exemplaar! Wat is jouw blogtip? Reageer, tweet of mail redactie@socialmedia.nl 

Inhoudsopgave:

Inleiding
-Wat is een blog?
-Wat is ‘succesvol bloggen’?
-Iedereen kan bloggen als een pro
-De drie ingrediënten van succes
-Over dit boek

DEEL 1 | AUTHENTICITEIT
1. Persoonlijk(heid)
-Persoonlijk bloggen, hoe doe je dat?
-Rozengeur en maneschijn?
2. Passie
-Hoe herken je passie?
-Hoe uit passie zich in een blog?
3. Expertise
-De kracht van kennis delen
-Expert worden door te bloggen
-Kenmerken en valkuilen voor experts
-Personal branding
-Authentiek en toch zakelijk bloggen

DEEL 2 | FOCUS
4. Focus vinden
-Wat is jouw rode draad?
-Een draad hoeft niet rood te zijn
5. Focus zichtbaar maken
-Uiterlijke kenmerken
6. Kies een niche
-Vind je eigen gat in de markt

DEEL 3 | TOEWIJDING
7. Do the work!
-Slim bloggen
8. Continuïteit en frequentie
-Waarom zou je regelmatig of vaker bloggen?
-De kracht van regelmaat
-De langetermijninvestering
-Een betere blogger worden?
9. Kwaliteit is (niet) alles
-Acht manieren om vaker te bloggen

Dankwoord
Over de auteur
Index websites

#ID

Rein Hof

Ik neem nog een [_]) espresso... SocialMedia.nl, Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, CRM, blogger, presentaties, Google+, F1, darts, vader, nieuwsgierig. https:// about.me/reinhof

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Show Buttons
Hide Buttons