[Event] #MPJC Prof. William Uricchio over immersion, data en storytelling

videocontent

William Uricchio (PhD NYU) is professor Comparative Media Studies bij MIT en professor comparative media history bij de Universiteit van Utrecht. Hij heeft leerstoelen gehad bij Stockholm University, de Freie Universität Berlin, de University of Science and Technology van China, Philips Universität Marburg en Georg-August Universität Göttingen.

dataaacontent

Introvideo en learnings

In de introvideo horen wij (video)contentspecialisten het belang van deze revolutie nuanceren:

“Het gaat er om wat je weet van de klant en vooral wat je met die data doet!”

De learnings uit deze introvideo zijn helder: weet wat je van de klant wilt opvangen en weet vooral wat je doet met die gegevens. Niet blind profielen opbouwen maar gericht de klantgegevens verwerken in jouw aanbod van data.

peontent

De speech van Uricchio

Hij spreekt over immersion, data en storytelling. William Uricchio begint met Poe. Allen Poe (geboren 1809) was een Amerikaans schrijver en vooral dichter. Volgens de professor is Poe een van de eerste echte ‘ multichannel ‘ storytellers van onze tijd. Het gaat niet om de technieken die iets met ons doen, maar het gaat om de behoefte(n) om iets op te lossen op manieren zoals wij het graag willen zien.

“Technology helps us do the job!”

peontent2

Hij citeert Spielberg en zijn voorkeur voor het gebruik van nieuwe technieken om het verhaal steeds beter te vertellen. Denk daarbij aan 3D en VR. De technieken kunnen ervaringen van het ‘ grote scherm ‘, zoals de bios, perfect naar onze huiskamer of ander scherm gaan brengen.

 

3D, data en scanners

De Amerikaan legt diverse technieken uit en daarbij vooral een vergelijk met vroeger. De behoefte om beeld en taal op verschillende manieren te ervaren is er altijd al geweest. Vervolgens benoemt de spreker de enorme groei aan data en content. Techneuten hebben jaren geleden aangeven dat de huidige hoeveelheid niet verwerkbaar zou zijn. Toch is de ‘buzz’ van big data alleen maar aan het groeien. Een opkomende trend is ‘data based’ storytelling. Computers lijken op basis van verzamelde data zelf verhalen op te stellen.

narr

Verhalen leren ontdekken

Hij doet vervolgens een quiz en vraagt het publiek of de getoonde tekst door mensen of door een computer is gemaakt. Het is niet echt een manier om verhalen te vertellen.. maar om verhalen te ontdekken.

” You can find new stories!”

Het is een nieuwe geautomatiseerde manier om verhalen te leren ontdekken en samen te stellen. Data dus omzetten in verhalen is een noodzaak met deze hoeveelheid big data. Tools om bijvoorbeeld jouw (video)footage te analyseren beginnen normaal te worden. Verhalen vertellen is dus niet zomaar een geval van ‘creatie’, maar ook een zaak van goede analyse. Weervoorspellingen doen ook aan deze vorm van (content)analyse. Immersion (data) storytelling pakt dus de data op, analyseert en probeert verhalen samen te stellen. Een toekomstige vorm van storytelling waar wij niet om heen kunnen. Denk ook aan facial recognition die ons hierbij kan helpen.

Nuchtere conclusie

Gebruik de technieken die het makkelijker maken gerichte verhalen te vertellen. Gebruik technieken en big data om verhalen gericht te vertellen en te delen en blijf vooral gefocust om het vermaken, boeien en binden van jouw publiek!

#ID

Patrick Petersen

Patrick Petersen is ervaren b2b en b2c onlinemarketeer, veelgevraagd spreker-docent (postHBO en postDOC), bestseller auteur met onder andere het Handboek Online Marketing en Handboek Mobile Marketing (genomineerd managementboek van het jaar) en oprichter van AtMost, SocialMedia.nl, Educator en AtMost.TV. Online marketing, mobile, contentmarketing en social media is zijn passie met daarbij het realisme: noem jezelf na wat bloggen en twitteren geen Social Media expert.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Show Buttons
Hide Buttons