[Event] Verslag keynote Matt Locke #MPJC16 ‘The concept of The Stream!’

streamm3

Matt Locke opende 23 juni 2016 met zijn keynote het jaarlijkse #MPJC. In deze #MPJC16 staat de innovatie van video centraal. Locke opent met een interessante stelling. Zie iedereen de zelfde content-stream op bijvoorbeeld Facebook en Twitter? Host Rens de Jong (zie foto onder) opende het congres.

streamss5

De stream, tech en stories

Een keihard actueel vraagstuk aangezien de ‘socials’, zoals Facebook, Twitter en ook Instagram ‘rommelen’ met hun timeline en stream.

Stories will be seen in a different context!

Locke benadrukt het feit dat niemand dezelfde stream ziet. De mix van content – en vooral de context – zorgen voor een verschillende voorstelling van de aangeboden content. De ‘stream’  is dus vooral een individuele context van het ervaren van de content. De storytelling is dus niet overal gelijk. Je kunt simpelweg niet een breed publiek bedienen door een gelijke stream van content op te leggen. Het grote probleem van het aanbieden van jouw content – en dus verhaal – is het feit dat de interface een technische vinding is. Jouw content wordt dus vastgebonden aan de mogelijkheden die de (technische) interface van bijvoorbeeld Snapchat biedt. Concreet heb je niet de regie over jouw verhaal en hoe het publiek jouw verhaal letterlijk ziet.

Stories en persoonlijk

Verhalen overleven alleen maar als deze (boeiend) worden doorverteld. Een learning die logisch lijkt maar uitgebreid wordt toegelicht door de spreker. Daarbij bieden de streams van content – zoals op Facebook – bepaald door de interface en bepalingen in dit geval bepaald door Facebook. Je ziet letterlijk niet alles maar je ziet wel alles vanuit een persoonlijk perspectief. Letterlijk.

Livestream en de #hashtag

Locke is enthousiast over de livestream mogelijkheden die bijvoorbeeld Periscope en Facebook bieden. Locke voorziet een keiharde verandering en voor ‘the end of The Stream’. Gebruikers willen gewoon steeds meer zelf bepalen wat zij wel of niet zien, maar willen ook niet worden gestoord door technische beperkingen en de invloed van het kanaal zelf. Matt is kritisch op de beperkingen van streams en innitiatieven zoals Moments van Twitter. Er is volgers de spreker vooral behoefte aan het ‘curaten’  en zelf samenstellen van streams. En wellicht wel streams in stream of een soort mash-up van streams. We moeten steeds meer ons best doen om (zelf) structuur te bieden in de geboden contentberg. Hij lijkt hiermee de kern van het succes van bijvoorbeeld videostreams en videoplatforms te benoemen. Het aanbod is te groot en geboden (content)streams lijken ons opgedrongen te worden. Tot slot een aardige bevinding van de spreker: content wordt kort en fragmentarisch (denk aan Snapchat) maar ook kijken wij steeds langer on demand video, denk daarbij aan bijvoorbeeld Netflx.

Matt Locke eindigt met het afvragen wat het verdienmodel gaat worden in de toekomst. Kunnen verdienmodellen en het daarbij laten betalen voor video(content) daadwerkelijk overleven? 

Over storyteller Matt Locke

Matt Locke opent op 23 juni het Mediapark Jaarcongres met een presentatie over de invloed van ”streams” op onze media consumptie en de nieuwe manieren waarop we verhalen kunnen vertellen. Tijdens deze expertsessie gaat hij dieper in op storytelling met digitale media, en zal hij aan de hand van voorbeelden laten zien wat er aan het veranderen is. De sessie bestaat uit een presentatie van 45 minuten gevolgd door een uitgebreid vraaggesprek en is toegankelijk voor bezoekers van het Mediapark Jaarcongres en relaties van de Hilversum Media Campus.

Matt Locke is een expert in digitale innovatie, met diepgaande kennis over publieksgedrag over verschillende platforms en hoe je daar effectieve media projecten voor kunt ontwerpen. Hij heeft 10 jaar werkervaring bij grote omroepen, waar hij teams leidde die innovatieve cross-platform projecten ontwikkelden. Focus daarbij was het ontwikkelen van public service project voor jongeren.

Daarnaast is Matt gespecialiseerd in het toepassen van innovatie theorie in real-life business, met name in het creëren van innovatie cultuur gericht op korte termijn opleveringen. Matt weet hoe je om moet gaan met cultuur veranderingen in grote organisaties waarin het ontwikkelen van nieuwe producten centraal staat. Hij is internetexpert met een focus op sociale en culturele implicaties. Daarbij is hij vooral geïnteresseerd in het sociale gebruik van nieuwe technologieën en de drempels voor adoptie.

Matt is een ervaren spreker en schrijver die regelmatig spreekt over innovatie en nieuwe technologieën, op conferenties en events over de hele wereld.

 

 

#ID

Patrick Petersen

Patrick Petersen is ervaren b2b en b2c onlinemarketeer, veelgevraagd spreker-docent (postHBO en postDOC), bestseller auteur met onder andere het Handboek Online Marketing en Handboek Mobile Marketing (genomineerd managementboek van het jaar) en oprichter van AtMost, SocialMedia.nl, Educator en AtMost.TV. Online marketing, mobile, contentmarketing en social media is zijn passie met daarbij het realisme: noem jezelf na wat bloggen en twitteren geen Social Media expert.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Show Buttons
Hide Buttons