Adverteren of een persbericht?
SocialMedia.nl-Nieuws.Social

Hebben bedrijven en merken nog websites nodig?

Social Media Websites zijn het (online) visitekaartje van een bedrijf of merk, maar de klant beweegt zich steeds vaker weg van de site. De consument richt zich steeds vaker via sociale media direct tot het bedrijf of merk waar ze iets van of mee willen. Je stelt op die platforms de vraag en je krijgt een antwoord. Alle belangrijke informatie wordt door het merk of bedrijf zelf ook via die kanalen gecommuniceerd en zo niet, dan kunnen je vrienden of volgers jou wel over het bedrijf / merk informeren. Sociaal dus. Daarom de vraag: Hebben bedrijven en merken eigenlijk nog wel websites nodig?

Webshop

Natuurlijk begrijp ik dat als je een professionele webshop runt een CMS hebt dat je inzet voor (het proces van) de verkoop van je producten aan de consument. En natuurlijk begrijp ik dat je die qua sales funnel, vindbaarheid en bereikbaarheid volledig optimaliseert en je social media kanalen daarbij ondersteunend inzet. Maar wat als je via het retailkanaal aan de consument verkoopt of B2B persoonlijk en rechtstreeks aan de dealer of klant?

Facebook

Hoewel de populariteit iets af lijkt te nemen, maken volgens recentelijk onderzoek van Newcom Research & Consultancy dagelijks nog ruim 5 miljoen Nederlanders gebruik van het platform en hebben nog eens bijna 8 miljoen mensen een account. Kortom een gigantisch bereik en ideaal om je informatie te delen met (potentiële) klanten, interactie op te zoeken, contests en onderzoek (polls) te houden en aanbiedingen ten doen.

YouTube

Youtube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld en ondere jongeren zelfs de grootste. Bovendien neemt de consumptie van videocontent toe. Nu Youtube de brandchannels  van een nieuw jasje heeft voorzien met meer functionaliteit, een betere look and feel, gadgets en responsive design (sinds 5 juni – bron: Marketingfacts), kunnen bedrijven en merken nog beter hun uitstraling bepalen die ze via Youtube willen uitdragen. Het kanaal leent zich uitstekend voor tutorials, (technische) uitleg, commercials en natuurlijk livestreams van events en congressen.

Twitter, Vine, Instagram

Twitter is nog steeds het kanaal dat je prima kunt inzetten voor webcare, het beantwoorden van vragen van (potentiële) klanten en het meten van het sentiment rondom je merk en/of product. Positieve opmerkingen kun je inzetten om onder je volgers te delen. Inmiddels gebruiken bijna 3,5 miljoen Nederlanders (Newcom Research & Consultancy) waarvan de meeste zeer fanatiek het kanaal om met elkaar interacteren en te laten wat hen bezighoudt.

Bovendien groeit de populariteit van de Twitter app Vine waarmee gebruikers via korte montage filmpjes laten weten wat ze aan het doen zijn. Ook bedrijven en merken kunnen Vine en Twitter (en/of Facebook) inzetten om op ludieke wijze te laten zien wat er op kantoor, in de fabriek of op een personeelsfeestjes gebeurt om maar een voorbeeld te geven. Of denk aan sneakpreviews van nieuwe producten of aankomende events. Voor Instagram geldt hetzelfde, alleen dan op het gebied van foto’s delen.

Content strategie

Allemaal voorbeelden van de inzet van social media die bijdragen aan de branding van je merk, waarbij je (potentiële) klanten kunt informeren, binden en entertainen en waarbij je geen website hoeft in te zetten. En dan hebben we het nog niet eens over de inzet gehad van Pinterest,  Google+ hangouts, de blogmogelijkheden van Tumblr of over een zakelijk netwerk Group van klanten, dealers, adviseurs en leveranciers binnen LinkedIn om maar iets te noemen.

De conclusie

Dat brengt mij bij mijn conclusie dat je wellicht met de juiste afstemming tussen de verschillende social media kanalen en de juiste content strategie voor de afzonderlijke kanalen best zonder website zou kunnen. Het scheelt in ieder geval onderhoud en hosting en je weet dat je bereikhaarheid en vindbaarheid goed zijn (indexering via zoekmachines). Alle social media kanalen functioneren (vanwege de app varianten) bovendien goed op smartphones, tablets en smart-tv’s. Uiteraard moet je merk-, product- en/of bedrijfsnaam als URL vastleggen, maar waarom niet als landingspagina voor of toegangspoort tot je social media kanalen? Zou dat een reële optie kunnen zijn?

Auteur

Mark van den Berg
Sinds 2001 heb ik me na mijn studie Commerciële Economie in de praktijk ontwikkeld als allround marketing professional. Als broekie ben ik eerst in de drukwerk- en printwereld gestart, waarna ik in de uitgeverijbranche ben gerold. Vervolgens heb ik me verder ontwikkeld in de ICT-ellarij (CRM software) om daarna wederom kort in de uitgeversbranche te werken. Momenteel ben ik bij MailPlus (e-mailmarketing service provider) en Blinker (bureau voor e-mail marketing) in Zoetermeer (eind)verantwoordelijk voor het marketingbeleid en de uitvoering daarvan.

Database marketing, e-mail marketing, marketing automation, social en mobile zijn vandaag de dag van essentieel belang om succesvol te kunnen zijn en klanten te boeien en aan je te binden. Werk samen met hen en ze betrekken bij de ontwikkeling van je producten en diensten is mijn advies en ontmoet ze daar waar ze jou willen ontvangen en ontmoeten (zowel off- als online).

4 reacties

  1. De titel van je blog trok m’n aandacht. Want in eerste instantie zou ik zeggen ‘wat een bullshit’. Maar goed, na de eerste alinea trok je me alsnog in je verhaal en ik dacht: ‘ik laat me graag verrassen, dus kom maar op met die onderbouwing!’ Gaandeweg het lezen vond ik het dan ook jammer dat je me niet op andere gedachten bracht en mijn eerste ingeving onveranderd bleef. Het probleem dat ik voorzie wanneer je als bedrijf geen website hebt, werd in jouw post namelijk helaas nog niet opgelost.

    Zoals je in je post al aangeeft, de kracht van veel huidige social media kanalen is ontzettend groot. De reikwijdte is immens en daaraan zitten inderdaad tal van voorbeelden verbonden. Daarnaast ben je ook via social media uiterst goed vindbaar en kun je daarmee het verloop van je verhaal prima non-lineair vertellen. Maar de crux is dat áls je je verhaal transmediaal en non-lineair wilt communiceren, er desondanks wel een basisverhaal moet zijn dat uniform en consequent vanuit dezelfde waarden vertelt wordt.

    Hoe je het ook wendt of keert, een bedrijf of een merk heeft nu eenmaal een verhaal nodig. En een verhaal, dat moet altijd eerst indalen. Zet je echter louter social media in, dan raakt je verhaal en je content versnipperd. Om die reden is een website in mijn ogen nog altijd onmisbaar. Want slechts om vindbaarheid, entertainment en informatievoorziening draait het voor klanten (maar ook bedrijven) niet. Klanten willen immers net zo goed weten wie je als bedrijf/merk bent en waarom dat zo gekomen is; iets wat erg lastig te goed en overtuigend te vertellen valt op social media.

    • Hallo Debbie, dank voor je reactie en voor het feit dat je de moeite hebt genomen om mijn blog te lezen. De titel is van mijn blog is een letterlijke vraag die me te binnenschoot toen ik las over de nieuwe brand channel update van YouTube. Vervolgens ben ik uitgegaan van het standpunt: nee, merken en bedrijven hebben niet noodzakelijk een website nodig. De vraag is dan: Maar hoe kan ik dan nog op een goede manier in contact blijven met klanten en hen van alle nodige informatie voorzien die ze nodig hebben om uiteindelijk mijn merk, product of dienst te kopen. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat je via diverse social media kanalen je verhaal vertelt. Dat verhaal zal in vorm en verschijning per kanaal verschillen, maar dat wil nog niet zeggen dat het verhaal steeds anders is. En natuurlijk zie ik in dat een overkoepelende verbindende factor ontbreekt als je alleen maar social media kanalen inzet, maar wellicht dat dit voor sommige bedrijven en merken niet onoverkomelijk is en zij met een one page website met slechts de contactgegevens en de missie die dient als portal naar de verschillende social media kanalen al geholpen zijn. Als klant hoeft het niet uit te maken toch dat content versnipperd is? Als die maar te vinden is waar je dat als klant verwacht. Als dat via Facebook is; prima, maar YouTube kan ook. Er waren tijden dat we voor bedrijfsvoering een (kantoor)pand nodig hadden, maar door technologische ontwikkelingen zijn we daar niet meer van afhankelijk van om een succesvol bedrijf te kunnen runnen. Nogmaals ik zeg niet dat ik gelijk heb en dat websites overbodig zijn, ik zeg alleen dat als je zou willen met een goede content strategie voor je social media kanalen ook al een heel eind zou kunnen komen. Te meer omdat klanten zich niet meer blind staren op de achtergrond van een bedrijf of merk, maar meer vertrouwen op de ervaringen van andere klanten. En die ervaring delen ze niet op de website van een bedrijf of merk, maar via social media. Dat is in het kort mijn gedachtegang bij het produceren van deze post.

  2. Interessante vraag, Mark. Die heb ik zelf ook vaak gesteld. Tijdens mijn werk als freelance contentspecialist zie ik veel bedrijven worstelen met hun online communicatie.

    Helaas hangt de website er nog te vaak een beetje bij als een inflexibele ‘stand alone’ doordat een organisatiebrede en kanaaloverstijgende contentstrategie ontbreekt. Er wordt veel geld en tijd in de bouw gestoken en daarna te weinig in optimalisatie van de content.

    De landingpagina-achtige website die jij voorstelt, zou naar mijn mening voor bepaalde bedrijven echt meer kunnen opleveren. Voorwaarde is dan wel een goede contentstrategie en het inrichten van een contentproces dat ingebed is in de organisatie. En als dat lukt, kun je altijd nog een échte website ‘neerzetten’.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.