[HOWTO] Visueel is (nog steeds) het nieuwe sexy; 4 blog-tips!
Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Een uitdrukking die veel bloggers en bloggende ondernemers bekend in de oren klinkt. Maar hoe ga je nu écht aan de slag om je blog zo visueel mogelijk aantrekkelijk te maken zodat je deze weer zo visueel mogelijk kunt delen via social media? Ik deel hierbij graag mijn 4 tips met jou!
Visueel is (nog steeds) het nieuwe sexy
Na de komst van Pinterest vijf jaar geleden is het een must voor social media kanalen zoals Twitter en Facebook om zo visueel mogelijk te zijn en gebruikers de kans te geven om visueel aantrekkelijke updates te delen. De afgelopen jaren is visuele marketing én video marketing nog belangrijker geworden en valt je website eerder op wanneer je gebruik maakt van foto’s of bewegende beelden. Als het even kan gaat bij mij op social media geen bericht de deur uit zonder een afbeelding.
Het valt eerder op
Want zeg nou zelf, een Tweet of een Facebook post mét foto valt toch eerder op dan een tweet met alleen maar tekst? Ik vind het gewoon een gemiste kans als mensen geen foto gebruiken in hun updates en dan zal ik maar niet beginnen over het koppelen van je Facebook account aan Twitter (en andersom) om zo je updates automatisch door te sturen … – niet doen! –
Uit een studie van wyzowl blijkt dat mensen 20% onthouden van wat ze lezen en 10% van wat ze horen. Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat mensen 80% onthouden van wat ze zien en doen. In een interessante infographic is duidelijk zichtbaar wat de kracht is van visuele communicatie. De volledige infographic kun je zien in de blogpost van wyzowl: The Power of Visual Communication.
Blogberichten opvallend én sexy? Gebruik grote afbeeldingen!
Wanneer je regelmatig mijn blog bezoekt en mijn blogberichten leest, dan valt als het goed is, één ding je direct op: grote afbeeldingen. Als het even kan en de mogelijkheid is er, dan gebruik ik alléén maar GROTE afbeeldingen (in jpg of jpeg formaat). Het geeft je blogbericht net iets extra’s én zo maak je het voor je lezers wel heel aantrekkelijk om je afbeeldingen te pinnen naar Pinterest, mits je je blogbericht hier natuurlijk op een juiste manier voor hebt ingericht.
Voeg je een afbeelding toe aan de berichten die je op social media plaatst, dan maak je mensen nieuwsgierig en heb je eerder kans dat je bericht opvalt en dat mensen klikken op het linkje en zo direct op je website uit komen. Wanneer je afbeeldingen gebruikt met een eigen stijl en opmaak dan ziet dit er niet alleen professioneler uit maar het helpt ook mee aan je eigen branding wat uiteindelijk weer kan resulteren in meer bezoekers op je website, blog of webshop.
Visueel = Sexy!
Zorg voor pinbare afbeeldingen en voor minstens één verticale afbeelding
Als je net als ik actief bent op Pinterest of je wilt je aanwezigheid op Pinterest vergroten, dan is het beslist een must om afbeeldingen in je blogberichten te gebruiken. Met name verticale afbeeldingen vallen eerder op, hebben een hogere doorklik gehalte én hebben meer likes en repins dan horizontale afbeeldingen. Zelf gebruik ik grote horizontale afbeeldingen (vierkant en als het écht niet anders kan rechthoekig) en nog niet zo heel lang geleden ben ik gestart met het maken en plaatsen van verticaal aantrekkelijke afbeeldingen in mijn blogpost (zie onderaan deze blogpost). Het is wel meer werk maar absoluut de moeite waard. Je verticale afbeeldingen vallen eerder op in de Pinterest feed van gebruikers (omdat deze langer zijn) en wie weet krijg je zo nieuwe Pinterest volgers én extra bezoekers op je website!
Dit is wat je ziet wanneer je de Pin it button gebruikt
Plaats je logo of het webadres van je blog op je afbeeldingen
Zorg ervoor dat je je logo (als je deze hebt) of de url van je blog of website plaatst op je zelfgemaakte of gefotografeerde afbeeldingen. Zo creëer je herkenbaarheid en mensen zien direct wat de naam is van je merk, bedrijf of blog. Wanneer je tekst plaatst, gebruik iedere keer dezelfde lettertype, grootte en locatie om je logo/tekst te plaatsen.
Voor mijn eigen afbeeldingen kies ik de naam van mijn website – ARCHANA.NL – en plaats deze altijd rechts onderin. Qua kleur kies ik voor wit of zwart, dit is afhankelijk van de achtergrondkleur. Bedenk goed op welke afbeeldingen je je logo plaatst. Dit werkt voor mij: Aan iedere blogbericht voeg ik een uitgelichte afbeelding toe (feature image) waarop de titel van het blogbericht vermeld staat en mijn logo. Dit is dan ook de afbeelding die ik altijd pin naar mijn Pinterest account.
Benoem en beschrijf je afbeeldingen zo optimaal mogelijk
Als je blogger bent of bloggende ondernemer dan is mijn volgende tip een “must” vooral als je wilt dat je blog of website beter door Google wordt opgenomen. Tevens wil je dat je afbeeldingen met een mooie omschrijving (met jouw key woorden = goed voor je SEO) terecht komen op Pinterest. Niets is zo irritant – vind ik – wanneer je een afbeelding wilt pinnen vanaf een erg interessant blogbericht of website met mooie afbeeldingen, je tot de ontdekking komt dat geen alt-teksten zijn toegevoegd.
Maak het je lezers en de Pinterest gebruikers zo makkelijk mogelijk door je afbeeldingen te benoemen. Zelf geef ik de afbeeldingen de titel mee van het blogbericht en ik voeg mijn url toe. Uit ervaring weet ik dat Pinterest gebruikers de toegevoegde teksten niet aanpassen behalve wanneer er geen of hele rare teksten vermeld staan. Ik zie helaas nog veel websites met afbeeldingen waar nog gewoon de bestandsnaam van de foto vermeld staat (bijvoorbeeld: album-260715 of P10203048). Behalve dat Google dit niet kan lezen, zegt het niets over de afbeelding. Het zal dus nooit naar boven komen in de zoekresultaten op Google en op Pinterest.
Dus als je net zoals ik blogt over Slaapkamers en je wilt mensen inspireren, gebruik dan in je blogbericht én in de omschrijving van je afbeeldingen, bijvoorbeeld de tekst: Inspirerende slaapkamers of Slaapkamer inspiratie.
Plaats social media (deel) buttons op je website | Sharing = Caring!
Je hebt je blog nu zo visueel mogelijk ingericht en uiteraard wil je dat je website bezoekers ook je content gaan delen. Zorg voor social media deel buttons – op een zichtbare plek – waarmee men je content direct via social media kanalen kan delen.
Zorg ook voor social media icoontjes waarmee je laat zien dat je actief bent – op bijvoorbeeld Twitter en Instagram – zodat mensen eenvoudig met je kunnen connecten op social media. Laat de linkjes wel openen in een nieuw scherm zodat je bezoekers niet direct weg zijn van jouw blog of website wanneer ze op een linkje klikken.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden en een goede éérst indruk maak je maar één keer. Ik ben benieuwd op welke manier jij je website en je blogberichten inricht. Maak jij ook gebruik van grote, visueel aantrekkelijke afbeeldingen zoals ik in mijn 4 tips heb beschreven? Laat het me weten via de reacties. Veel succes!