Patrick Petersen, oprichter SocialMedia.nl, heeft wederom een handboek uit. Een boek dat velen al eerder hadden verwacht gezien de hype die “Social Media” heet. Een Handboek Social is logisch in een tijd dat het het middel zeer professioneel wordt. Het boek behandelt ook de transitie naar een Social Business, de mix van social media met moderne organisaties. Een interview met @Onlinemarketeer over zijn nieuwste boek.
Waarin is “social” anders dan “social media”?
“Social is bredere dan social media. Het gaat niet om de middelen die wij onder de earned media plaatsen maar om de bredere impact die nodig is voor het laten slagen van sociale activiteiten. Social media heeft alleen succes als het dieper in de organisaties of persoon zit.”
Je hebt redelijk wat experts in jouw boek; hoe ben je tot de keuze gekomen?
“Van Belleghem is een must. Hij denkt bredere, abstracter en overziet de impact van de nieuwe economie en nieuwe marketing spelregels. Steven weet heel duidelijk de transitie te benoemen tot het meer menselijk worden van organisaties en corporate communicatie. Social media is een mixje van instrumenten, de backup zit in de sociale cultuur in een organisatie. De andere experts hebben zeer inzichtelijke cases geleverd met learnings. Alle experts zijn open en weten heel direct en hard de vinger op zere plekken te leggen. Dit is precies in lijn met mijn visies en aanpak.”
Waarom heeft juist social media duidelijkheid nodig?
“Social media kent lage drempels. Een account is zo aangemaakt. Veel organisaties hebben jaren geleden blind wat kanalen geactiveerd maar weten nauwelijks doelen te vertalen naar een juiste inzet. Het effect kan zeer negatief zijn als je simpelweg niet weet wat je aan het doen bent en welk effect social media kan hebben op het imago, de relaties en het bereik. Ik maak mij zeker zorgen over de jarenlange onzin die is verteld over social media.”
Meer info over het Handboek: www.handboek.social