Adverteren of een persbericht?

It’s all about your return on purpose #SOMDAY13

hermanTijdens het Social Media in 1 Day congres zijn ondernemers, consultants, marketeers, journalisten en andere belangstellenden en/of experts op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media. In een aantal blogposts van Ernst Jan Bos en ondergetekende zullen we jullie op de hoogte brengen van de inhoud van een aantal lezingen en sessies. We trappen af met de keynote van Herman Toch, auteur van het boek Transformeren om te overleven: It’s all about your return on purpose… 

In het programmaboekje en op de site werd de presentatie als volgt ingeleid: “De wereld ondergaat een fundamentele transformatie. Ook de manier waarop we vandaag met de consument relaties aangaan werkt volgens compleet nieuwe paradigma’s.  Ook al heeft de consument sympathie voor ons merk, ook al is onze kwaliteit en onze prijszetting prima, dan nog is er een enorme druk op ons marktaandeel.”

Herman Toch deed de keynote

Herman Toch schreef hierover een boek en ging hier in de keynote verder op in en begon gelijk prikkelend door te stellen dat consumenten merken niet meer vertrouwen. Zij stellen dat de meerderheid van de merken staan niet meer aan hun kant van het hek; ze begrijpen mij niet meer. Dit onderbouwt hij vervolgens met een voorbeeld uit het wielrennen. Wielrenners uit het oude wielrennen zoals de generatie Armstrong zijn alle geloofwaardigheid verloren, terwijl de nieuwe generatie – zeg maar onder aanvoering van Wiggins wel die geloofwaardigheid heeft. De transitie die het wielrennen ondergaat is vergelijkbaar met de transitie die wereld ondergaat.

De Nieuwe Wereld

Hoe ziet die nieuwe (westerse) wereld er dan uit? Kunnen we met alle technologische veranderingen en technologieën mee of niet? Kunnen we die ontwikkelingen, zoals social media toepassen op oude denkmodellen? Of moeten we deze ontwikkelingen juist adopteren en daarmee nieuwe denkmodellen creëren om verder te kunnen? Dat laatste is het geval, want in de nieuwe wereld is de consument verandert. Hij is meer mens dan consument feitelijk. Wat we zien is het volgende:

  • Wij zoeken meer naar echt geluk en zingeving
  • Wij leven in een hyper verbonden wereld (internet, social, mobile)
  • Wij ondergaan hierdoor een zoektocht naar nieuwe normen en waarden, nieuwe identiteit
  • Wij streven een nieuw soort kapitalisme na (het gaat niet alleen winstbejag)

Dat betekent dat we streven naar beter in plaats van naar meer en dat emotionele rijkdom belangrijker wordt dan financiële rijkdom. Toegang tot kennis wordt belangrijker dan het hebben van kennis en in plaats van een duidelijke buitenkant (uiterlijk vertoon, status) gaat het meer om een duidelijke binnenkant (waar je voor staat en gaat). Met je marketing moet je bijdragen aan het het optimaliseren van het leven van de ‘consument’ en niet langer werken aan het optimaliseren van de consumptie van de consument. Met andere woorden je transformeert van perceptuele waarde naar echte waarde voor de consument en van een ‘ego’ brand naar een constructive brand.

Transformationele marketing

Transformationele marketing gaar uit van het principe dat de consument uit gaat van het volgende: ‘Door dingen te kopen, kan ik mezelf en de wereld vormen’. Dit betekent niets anders dat je in je marketing rekening houdt met het feit dat:

  • mensen bewuster consumeren
  • mensen door een relatie aan te gaan met een merk er vanuit gaan dat ze samen met het merk iets opbouwen
  • social media werkt als katalysator voor engagement en interactie
  • de mens is het merk is en het merk is een groei platform – je krijgt iets terug en je helpt mee het merk te bouwen
  • content mensen (nieuw) perspectief moet geven en dus waarde creëren voor de mens (entertainen, opleiden, samenbrengen, helpen gedrag te veranderen)

Een goed voorbeeld van een merk dat op deze manier bezig is met haar klanten en met de wereld is Nike+. Waar het in de jaren 90 van de vorige eeuw ging om de prestaties van (onbereikbare) grootheden als Michael Jordan, gaat het nu om de atleet die in ieder mens schuilt. En Nike+ biedt volgens bovenstaande principes mensen de tools en middelen om de atleet in de mens te optimaliseren. Zo werkt Nike+ aan een Return on Purpose: profit + talent -> winst maken, maar ook iets teruggeven aan aan de maatschappij / de mens.

Conclusie:

Voor veel MKB-ers en ZZP-ers lijkt dit verhaal wellicht een brug te ver. Toch kan het geen kwaad om eens goed na te denken hoe je zelf echte waarde kunt creëren voor de veranderde consument. Wat kun jij anders doen om de mens in de consument iets te bieden waardoor hij jou wel gelooft of in jouw gelooft? Wat kun je hen bieden waardoor ze meewerken aan het bouwen van je product, dienst of merk? Kleine stapjes maken, kleine succesje behalen om zo op de manier bij jou past op jouw eigen manier transformationele marketing toe te passen en een return on purpose  te realiseren.

Auteur

Mark van den Berg
Sinds 2001 heb ik me na mijn studie Commerciële Economie in de praktijk ontwikkeld als allround marketing professional. Als broekie ben ik eerst in de drukwerk- en printwereld gestart, waarna ik in de uitgeverijbranche ben gerold. Vervolgens heb ik me verder ontwikkeld in de ICT-ellarij (CRM software) om daarna wederom kort in de uitgeversbranche te werken. Momenteel ben ik bij MailPlus (e-mailmarketing service provider) en Blinker (bureau voor e-mail marketing) in Zoetermeer (eind)verantwoordelijk voor het marketingbeleid en de uitvoering daarvan.

Database marketing, e-mail marketing, marketing automation, social en mobile zijn vandaag de dag van essentieel belang om succesvol te kunnen zijn en klanten te boeien en aan je te binden. Werk samen met hen en ze betrekken bij de ontwikkeling van je producten en diensten is mijn advies en ontmoet ze daar waar ze jou willen ontvangen en ontmoeten (zowel off- als online).

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.