[Onderzoek] ‘Juli 2015 beste on-demand maand, we kijken minder lineair!’
Muziek en video streamen neemt een vlucht in Nederland. Ook on-demand content inkijken stijgt nog steeds door. Juli 2015 is de beste on-demand maand ooit. Ditt blijkt uit cijfers van Pathé Thuis, de online dienst voor het kijken van nieuwe films. Al eerder werd bekend dat Netflix de nummer 1 videostreamingdienst is in Nederland. Er werden zelfs meer films bekeken dan in december, traditioneel de beste maand van het jaar. American Sniper is de best bekeken film van de maand juli gevolgd door Kingsman: The Secret Service. Het online kijken van films neemt het afgelopen jaar een sterke toevlucht. Eerder melde onderzoeksbureau GFK al dat er in juni meer dan 5 miljoen Nederlanders gebruik maakten van on-demand kijken.
Video’s
Sinds de opkomst van video on-demand richt Pathé Thuis zich op het aanbieden van nieuwe films uit de bioscoop thuis. In de eerste helft van 2015 is de top3 bioscoopfilms thuis: Fifty Shades of Grey, Gooische Vrouwen 2 en Gone Girl.
Pathé Thuis is voor iedereen via internet beschikbaar en kijk je op PC/laptop, Tablet, Smart TV of Game.
Netflix en ons gedrag
Eind 2014 had 11% van de Nederlandse huishoudens een Netflix abonnement. Dit is gelijk aan 865.000 huishoudens. Hiermee is Netflix de populairste videostreamingdienst in Nederland. Dit blijkt uit recent onderzoek van Telecompaper naar het video kijkgedrag van Nederlandse consumenten. Een kwart van de Nederlandse Netflix gebruikers zit nog in de gratis proefmaand. Het aantal betalende abonnees groeit echter wel. Naar verwachting zal dit aantal bovendien nog verder toenemen, gezien 6% van de Nederlandse consumenten heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in de aanschaf van een betaald Netflix abonnement binnen het komend half jaar. Videostreamingdiensten NLZiet en Videoland Unlimited zijn beduidend minder populair.
De cijfers uit het onderzoek van Telecompaper zijn gebaseerd op een enquête die in het vierde kwartaal van 2014 is uitgezet onder 6.200 Nederlandse consumenten tussen de 12 en 80 jaar. Het volledige persbericht en onderzoeksrapport is hier te vinden.
Nederlandse Netflix-abonnees kijken minder vaak lineaire televisie dan huishoudens zonder Netflix. In tegenstelling tot de Verenigde Staten is in Nederland echter nog geen dalende televisiepenetratie te zien. Dit blijkt onder meer uit cijfers van het Telecompaper Consumer Panel. Eén op de zeven Nederlandse huishoudens had in het tweede kwartaal van 2015 een Netflix-abonnement. Deze abonnees kijken bijna een derde minder live televisie dan huishoudens zonder Netflix-abonnement. Daarentegen kijken abonnees juist vaker programma’s terug via de televisie zelf en kijken zij vaker videocontent via internet of middels downloads en dvd. Desondanks is, in tegenstelling tot de Verenigde Staten, de televisiepenetratie in Nederland de afgelopen jaren toegenomen. Momenteel heeft 7% van de 20- tot 29-jarigen en slechts 1% van de 65- tot 80-jarigengeen tv-aansluiting. Als alternatief voor cord cutting, het stopzetten van een regulier televisie-abonnement, is er tegenwoordig ook een aanbod aan zogenaamde skinny bundels. Deze bundels bevatten alleen de meest bekeken zenders voor een beperkt bedrag.
Netflix zal eind 2015 1,6 miljoen Nederlandse kijkers bereiken. Dit volgens de schattingen van Digital TV Research. In totaal komt Netflix dan uit op 70 miljoen abonnees wereldwijd met ruim 45 miljoen gebruikers in de VS. Nederland groeit daarmee harder dan Frankrijk, dat eind dit jaar op 1,1 miljoen kijkers zit, of Duitsland, dat de grens van 1,2 miljoen abonnees zal bereiken. Deze landen zijn wel later met Netflix begonnen, maar zijn ook stukken groter.
Streaming en de manier van tv kjiken
Videostreamingdiensten – zoals Netflix – genieten in de Verenigde Staten de voorkeur boven het kijken van live televisie. Dit blijkt uit recent onderzoek van Deloitte. Onlangs plaatste Filmonderzoek een artikel waarin prof. dr. ir. Hans Mommaas, hoogleraar op het gebied van vrije tijd, stelde dat de in Nederland grootste videostreamingdienst Netflix voornamelijk van invloed is op de wijze waarop we televisie kijken. Resultaten van de nieuwste jaarlijkse “Digital Democracy Survey” van Deloitte duiden op eenzelfde bevinding voor de Verenigde Staten. Zo kijkt 53% van de respondenten maandelijks televisieshows middels streaming en maakt 56% maandelijks gebruik van streaming voor het kijken van films. 45% van de respondenten geeft nog altijd de voorkeur aan live televisieprogramma’s. Uit het onderzoek blijkt verder dat met name de voorkeur van jongeren uitgaat naar videostreaming, waarbij 72% van de 14- tot 25-jarigen stelde videostreaming als één van de meest waardevolle services te zien tegen 58% die hetzelfde stelde over pay-tv. Tevens kijkt deze leeftijdsgroep vaker televisieshows op de pc, tablet of smartphone (57% van de kijktijd) dan op een reguliere televisie. De oudere leeftijdsgroepen geven nog wel de voorkeur aan pay-tv en aan het kijken van televisieshows op een traditionele televisie.
Bioscoopbezoek ook in de lift
Het bioscoopjaar 2015 heeft een goede start gemaakt: het totale bioscoopbezoek is ten opzichte van 2014 in het eerste halfjaar van 2015 gestegen met 12% en ook de Nederlandse films deden het goed. In het nieuwste Dashboard over het eerste halfjaar van 2015 worden weer een aantal interessante gegevens gepresenteerd, over onder meer de bioscoopbezoekers, het totale bezoek, bezoek aan Nederlandse films en filmtheaters, top 20 filmtitels en de top 50 steden.* Zo blijkt onder meer uit het Dashboard dat het bioscoopbezoek ten opzichte van 2014 is gestegen met 12%. Hierbij moet echter wel worden vermeld dat in het eerste halfjaar van 2014 zowel de Olympische Spelen als het Wereldkampioenschap voetbal plaatsvonden. Er is in 2015 dan ook met name in de maand juni sprake van een sterke stijging.
Naast het totale bioscoopbezoek is ook een stijging te zien in het aantal bezoeken aan Nederlandse films, namelijk van maar liefst 42%. Ook het marktaandeel van Nederlandse films is gestegen; van 18% in het eerste halfjaar van 2014 naar 23% in 2015. Deze stijging is te verklaren door een aantal Nederlandse kaskrakers in het eerste kwartaal en door een groter aantal Nederlandse releases in het tweede kwartaal die gezamenlijk voor meer bezoek hebben gezorgd. In de top 20 bioscoopfilms van het eerste halfjaar van 2015 wordt de tweede plaats ingenomen door een film van Nederlandse bodem, namelijk Gooische Vrouwen 2. De best bezochte film was Fast & Furious 7.
Verder blijkt uit het Dashboard onder meer dat in zowel het eerste als tweede kwartaal van 2015 meer dan de helft van de 16- tot 23-jarigen een bioscoop en/of filmtheater bezocht. Met een bovengemiddelde bezoekfrequentie van 1,1 bezoeken per kwartaal en een marktaandeel van 22% in het tweede kwartaal vormen zij nog altijd één van de belangrijkste doelgroepen.
Het volledige Dashboard is hier online door te bladeren of hier te downloaden als pdf.