Ook Socialmedia.nl achter een betaalmuur?
Een trend die zich op internet door lijkt te zetten is het fenomeen genaamd ‘betaalmuur’. Dit betekent niets anders dat content beperkt toegankelijk wordt en dat je voor het consumeren van content gaat betalen. Toonaangevende kranten in de VS – zoals de Wall Street Journal en de NY Times – passen deze strategie al toe. In de UK kondigden The Sun en The Telegraph aan dat hun content niet meer helemaal gratis zal worden verspreid. In België hebben uitgevers gezamenlijk Media ID, een gemeenschappelijk onlineregistratie- en betaalsysteem, opgericht om in een keer als blok de betaalmuur te metselen en in ons eigen land heeft het FD al enige tijd een betaalde website.
Paywall; holy grail voor uitgevers?
De grote vraag die met name uitgevers zich stellen: ‘Is dit onze redding en moeten we hier volledig op inzetten om het business model voor de toekomst veilig te stellen?’ Ik heb het al eerder uiteen gezet, maar nog even kort samengevat. Uitgevers staan enorm onder druk omdat hun verdienmodellen niet meer werken. Er worden minder kranten en tijdschriften verkocht (zowel in de kiosk als in abonnementsvorm). Adverteerdersinkomsten lopen terug – deels vanwege de crisis en teruglopende omzetten bij adverteerders en deels vanwege het feit dat zij zelf meer op de uitgevers stoel kunnen zitten en (nieuwe) doelgroepen massaal kunnen bereiken via o.a. social media. En tot slot waarom zouden mensen voor content betalen als zij die ook gratis kunnen krijgen?
Verkoop van papier
Dat de verkoop van papier achteruit holt hangt o.a. sterk samen met het feit dat content online voor het overgrote deel gratis is. De zgn. betaalmuur zou dus de oplossing kunnen zijn. Niet alleen voor de informatie in de krant en een tijdschrift moet de consument betalen, maar ook voor (aanvullende) informatie online. In de kiosk of supermarkt blader je de krant of een magazine door en je bepaalt dan of je hem koopt of niet. Zo zou dat online ook kunnen werken. Je scant wat koppen en leest wat intro’s en als je diepte in wil, dan reken je af. Per artikel of een door een tegoed aan te schaffen of door je te abonneren op alle content. Combinaties met het papieren abonnement zijn ook te maken uiteraard.
Angst en drempels
Ondanks alle ontwikkelingen zie je nu toch nog niet veel uitgevers instappen. Adverteerdersinkomsten op basis van CPM, CPC, CPL en CPS worden minder naarmate minder mensen de site bezoeken als gevolg van de betaalmuur. Want dat is de grootste angst: De introductie van een betaalmuur zal de bezoekersaantallen en bereik doen teruglopen. Zeker als de concurrent het niet doet en de consument het niet pikt. De vraag is namelijk: Verlies ik niet nog meer lezers en abonnees op het moment dat zij niet accepteren dat ze ook moeten betalen voor online content. De investeringen in de website om die te voorzien van een betaalmuur worden daarom vooralsnog niet of nauwelijks gemaakt. De drempel is misschien nog te hoog en iedereen wacht wellicht op elkaar…
Blogs en fora?
Die angst wordt misschien ook gevoed doordat niet traditionele uitgevers, zoals blogs en fora, andere kosten en opbrengstenstructuren hebben en dus nog wel content gratis kunnen blijven verspreiden en daardoor nog meer marktaandeel of bereik en daarmee inkomsten afsnoepen. Hoewel ook voor blogs en fora betaalde lidmaatschappen en/of abonnementen interessante nieuwe verdienmodellen zouden kunnen zijn, zien we dat voorlopig nog niet gebeuren. Zou je op basis van mijn kop en intro betalen om de rest van mijn blog verder te lezen hier? Of zou je een leestegoed kopen om de content van socialmedia.nl te kunnen blijven lezen en volgen?
Dus..
Gaat de betaalmuur algemeen goed worden en de hele internet business veranderen? Feit is wel dat er succesvolle voorbeelden bekend zijn zoals de NY Times. Feit is ook dat mits een bepaalde behoefte wordt ingevuld, consumenten best bereid zijn te betalen voor content (iTunes, Spotify, Netflix, Pathe Thuis), maar geldt dit ook voor nieuws en geschreven content? Gisteren maakte YouTube bekend dat bepaalde gebruikers (zoals Sesame Street) de mogelijkheid wordt bieden om betaalde abonnementen te verkopen via het platform. Ook weer een vorm van het opwerpen van een betaalmuur. Zijn de eerste schapen nu over de dam en volgen we straks allemaal (op onze eigen manier) of hebben we te maken met een vergankelijke hype?
Op dit moment vind ik het nog moeilijk in te schatten. Ik geloof wel in de slagingskansen van een dergelijk verdienmodel. Ik geloof echter nog meer dat uitgevers – zoals in eerdere blogs al aangegeven – duidelijke keuzes moeten maken ten aanzien van hoe zij hun content gaan verkopen en hun merk gaan laden om de community van abonnees, lezers, fans, adverteerders, redacteuren en volgers sterker te maken, te vermarkten en te doen groeien.
Bronnen:
UK’s Telegraph and Sun adding paywalls
Belgische nieuwssites gaan (deels) achter betaalmuur
FD.nl wordt een betaalde website
Oplage tijdschriften 5 procent krimp
Betalen voor YouTube-kanalen