[Video] Engaging kado voor #SINT? Boek: #Contentmarketing met WOW-effect! #review

coverfinal19_2

Na het uitbrengen van titels zoals Handboek Contentstrategie en Handboek Online Marketing, vond bestseller auteur Patrick Petersen het tijd om een nieuwe titel toe te voegen aan zijn oeuvre: Engaging Content.  Contentmarketing met WOW-effect! Een boekje met insights en ideeën op het gebied van content engagement, boeien, goede content en werkend contentmarketing. Ik schrijf bewust Boekje, want met ‘slechts’ 160 pagina’s komt deze uitgave niet direct over als een imposant naslagwerk. En schijn bedriegt.

mt4oekorganinc

Wederom een herkenbare opbouw

Wie een eerdere titel van Petersen heeft gelezen, zal de opbouw van het boek direct herkennen. Een duidelijke indeling qua hoofdstukken, met aan het einde van ieder hoofdstuk een aantal zogenaamde Opdrachten. Hiermee richt het boek zich ook op het onderwijs.

Even een check of alles wat je gelezen hebt, ook daadwerkelijk is geland. Handig. Het laatste hoofdstuk geeft je de tools om zelf aan de slag te gaan met het opstellen van een eigen Contentplan. En er is tevens een grote, handige Begrippenlijst aanwezig, die het doorzoeken van het boek erg gemakkelijk maakt. Opnieuw kent zijn boek een groot aantal digitale bijlagen met een bijbehorende website op www.engagingcontent.nl.

4eeeediomcontetnboekorganinc

De verpakking mag mooi zijn, maar..

Uiteindelijk gaat het om de inhoud. Wat brengt dit boek mij?

Welnu: het geeft je een heel mooi inzicht in de ontwikkeling van marketing. In dit geval de praktische kant van Contentmarketing. Wat is dit precies? Wat kan ik er mee? Hoe belangrijk is het? Kortom: als lezer zoek je het antwoord op vele vragen waar menig (content)marketeer dagelijks mee worstelt. Het boek is helder opgebouwd. Het eerste hoofdstuk geeft direct richting en verklaart de vele begrippen. Voor een ieder die niet echt bekend is met alle termen dan ook een meer dan logisch startpunt.  Het boek staat vol met kaders waarin een uitleg en definities van begrippen staan. En het verhaal wordt ondersteund met veel modellen die het kader en de uitleg visueel scanbaar maken. Daarnaast staat ook deze uitgave weer vol met verwijzingen naar online ondersteunende artikelen en filmpjes. In mijn optiek is het boek zowel een leer- als ook naslag- en inspiratie -uitgave. Voor een ieder is er veel uit te halen. En ik voorzie dat deze uitgave op korte termijn een onderdeel wordt van menige opleiding.

IMG_2588

Ondersteuning

Het boek wordt ondersteund door een eigen webportaal, www.engagingcontent.nl. Op veel pagina’s vind je dan ook een verwijzing naar ondersteunende informatie, zoals filmpjes, complete webinars, wetenschappelijke onderzoeken en presentaties. Dat is ook in eerdere uitgaven al toegepast. Het boek is dus eigenlijk een crossmediaal product. Ik schreef al eerder dat ik een dergelijke verrijking erg kan waarderen. Het is echter jammer dat de links niet ook via een QR-code te openen zijn. Qua gebruikersgemak zou dit een echte extra stap zijn in mijn optiek: het boek lezen en door met een smartdevice simpelweg te scannen, de extra informatie voorgeschoteld te krijgen. Het feit dat dit boek al deze ondersteuning biedt, naast een zeer heldere schrijfstijl en duidelijke modellen en verklaringen van termen, maakt het meer dan de moeite waard om dit boek te lezen en te gebruiken.

Extra! Experts!

Wat ik als een Extra nog wil benoemen in het boek zijn de Expert-Interviews  Insights van experts zoals Christian Slagter, Rob Oostdam,Mischa Koster Jaap van Zessen en Herman Couwenbergh (@Hermaniak) geven een mooi beeld over de manier waarop deze experts denken over boeien, engagen en content. Een boek met absolute meerwaarde. 

Het boek bestellen kan onder andere hier!

 

Inhoudsopgave Engaging Content boek:

Dankwoord
Voorwoord
Introductie en gebruik van het boek
Voor wie is het boek geschikt?
Het boek bestaat uit zes hoofdstukken

1 Content, het format, type content en consumentengedrag
1.1 Content en het format
1.2 Crossmedia en campagnes
1.3 Soorten content
1.4 Type content, classificatie en archetypen
1.5 Contentmapping, contentvorm en stappenplan
De opdrachten van hoofdstuk 1

2 Content versus contentmarketing en 3C-model
2.1 De essentie en evolutie van contentmarketing
2.1.1 Contentmarketing is oud
2.1.2 Content versus marketing, paid versus earned
2.1.3 50 veel gebruikte formats en contentvormen
2.2 Contentstrategieën en het 3C-model
2.2.1 De 3 C’s van een succesvolle contentstrategie
2.2.2 Consistentie
2.2.3 Context
2.2.4 Conversatie
2.3 Vier hoofd contentstrategieën
2.4 EXPERT-INTERVIEW contentmarketeer Christian Slagter
De opdrachten van hoofdstuk 2

3 Content engagement, empathie, likeability en persuasion
marketing
3.1 Empathie, engagement en factoren voor likeability
3.1.1 Eigenschappen van likeable personen
3.2 De(social media) engagement
3.2.1 Passieve en actieve (social media) engagement
3.2.2 Vijf niveaus van social media engagement
3.3 Het ontstaan van (social media) engagement
3.3.1 Engagement is contextafhankelijk
3.3.2 Engagement is een psychologische staat
3.3.3 Engagement is een proces binnen relational exchange
3.3.4 Engagement is multidimensionaal
3.4 Content engagement en het delen van content
3.5 Content engagement en persuasive marketing
3.5.1 Herhaling
3.5.2 Mensen zoeken naar sociale bevestiging
3.5.3 Verbondenheid en consistentie
3.5.4 Likeability of voorkeur
3.5.5 Autoriteit
3.5.6 De creatie van schaarste
3.6 EXPERT-INTERVIEW met mediapsycholoog en ondernemer Mischa Coster MA MSc
De opdrachten van hoofdstuk 3

4 De creatie van engaging content
4.1 Nederlands contentonderzoek
4.2 De waarden en engagement van content
4.3 De eerste stappen naar doordachte engaging content
4.3.1 Wie is de doelgroep, wie is de crowd?
4.3.2 Bepaal het archetype, het doel, de boodschap en
de waarde
4.3.3 Context: de plek waar je de content publiceert
4.3.4 De functie van een kanaal
4.3.5 Herhaal en bouw een band op: de emotionele connectie
4.3.6 Niet voor jezelf, maar samen voor een sterk merk
4.3.7 Waak voor kwaliteit en wees van waarde
4.3.8 Kijk uit voor ‘hard sellen’ via content
4.4 Randvoorwaarden content engagement
4.5 Tien werkende contentvormen
4.5.1 Onderzoek en statistieken
4.5.2 Snackcontent, zoals een quote
4.5.3 Recensies
4.5.4 How-to’s (met tips)
4.5.5 Overzichten of (top)lijsten
4.5.6 Een soundbite
4.5.7 Interviews met experts of BN’ers
4.5.8 Case(studie)s
4.5.9 De meme of inhaker
4.5.10Infographics
4.6 De human engagementfactor; het Business X-factor-model van
Henkjan Smits
4.7 EXPERT-INTERVIEW met communicatie-wetenschapper en social media analyst Jaap van Zessen
De opdrachten van hoofdstuk 4

5 Analyse en monitoring van (social media) engagement
5.1 Realtime trending topics en buzz
5.2 Het meten van het bereik, het sentiment, de interacties en de communitygroei
5.3 Vermeldingen, sentiment en de engagement
5.4 EXPERT-INTERVIEW met Herman (@Hermaniak)
Couwenbergh
De opdrachten van hoofdstuk 5
6 Het opstellen van een contentplan
6.1 Analyseer kanalen, content en doelgroep
6.2 Omschrijf de contentstrategie
6.3 Bepaal de doelen
6.4 Bepaal de type content dat bij de strategie past
6.5 Concretiseer de waarde van de content
6.5.1 EXPERT-INTERVIEW Rob Oostdam, MC-Advisory
BEGRIPPENLIJST

 

 

#ID

Rein Hof

Ik neem nog een [_]) espresso... SocialMedia.nl, Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, CRM, blogger, presentaties, Google+, F1, darts, vader, nieuwsgierig. https:// about.me/reinhof

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Show Buttons
Hide Buttons