Adverteren of een persbericht?
SocialMedia.nl-Nieuws.Social

[Video] Snapchat: the next big thing? #totsnaps

art_snapchat-620x349

In Amerika zien we jongeren massaal aan de Snapchat. Ook in Nederland lijkt het aantal jongeren dat via deze mobiele app met elkaar communiceert te groeien. Het bedrijf van de 23-jarige Evan Spiegel wordt inmiddels op een waarde van zo’n 3 miljard dollar geschat. Een waarde die is bepaalde zonder enig verdienmodel. Wat is Snapchat precies? Hoe werkt het? Waarom is het zo populair? Wat kunnen marketeers ermee en waarom is het nu al zoveel waard?  In deze blog een korte recap van de possible next big thing: Snapchat.

Wat is Snapchat eigenlijk?

Snapchat is een mobiele app die het mogelijk maakt om met behulp van foto’s en korte video’s (‘Snaps’) met elkaar te chatten. Evan Spiegel en Bobby Murphy, 2 Stanford University studenten, hebben de app ontwikkeld als een opdracht voor school en de app in november 2011 gelanceerd.

Snapchat

Bijzonder!

Het bijzondere aan de app is dat je foto en video kunt bewerken met tekst en tekeningen (met behulp van een kleurenpenseel – je kunt jezelf dus bijvoorbeeld een rode clownsneus meegeven in de foto die je verstuurd). Maar wat onderscheidend is, is dat je foto’s en video’s als ontvanger maar een aantal seconden (max. 10) en slechts 1 keer kunt zien. De verzender stelt voor het versturen in hoeveel tijd je als ontvanger krijgt om de verzonden boodschap te zien. Daarna kun je hem (in principe) nooit meer terug zien. De seconden tikken weg terwijl je met je vinger op je scherm blijft drukken zodat de foto zichtbaar blijft tot de tijd verstreken is. Net zoals bij andere social media maak je een account(naam) aan en nodig je (on)bekenden uit om vriend of volger te worden (je voegt elkaar toe). Nadat je een Snap hebt genomen kies je wie van je ontvangers je Snap gaan ontvangen.

Snapchat Stories
Recentelijk is de nieuwe functionaliteit Snapchat Stories toegevoegd aan de app. Deze functionaliteit maakt het mogelijk om een verhaal in Snaps te vertellen aan al je vrienden/volgers. Dit verhaal is gedurende 24 uur na het posten van de eerste Snap voor hen zichtbaar en daarna verdwijnt de story weer. Onderstaande YouTube video geeft een goed beeld van hoe Snapchat Stories werkt:

Sterke groei Snapchat

Hoewel er weinig bekend is over de echte cijfers van Snapchat wordt de app of het bedrijf in Amerika al ‘the next Facebook’ genoemd, vanwege de enorme groei sinds de lancering van de app. Vooral de doelgroep 18-25 jarigen zijn erg actief met de app. Zeker net na de lancering was er ook veel onrust rondom de app omdat vanwege het tijdelijke karakter van de boodschappen het begrip ‘sexting‘ een hele nieuwe dimensie zou krijgen. Jongeren die elkaar sneller pikante ‘selfies’ toesturen omdat ze toch niet voor eeuwig zichtbaar zijn. Niks voor Amerikanen natuurlijk: Schande!

Allicht zal de app ook hiervoor gebruikt worden, maar jongeren gebruiken de app vaker om elkaar op humoristische wijze op de hoogte te houden waar ze zijn en wat ze doen. En ook al is het mogelijk om een screenshot te maken van een Snap, het vluchtige karakter spreekt hen enorm aan. Alles wat je op traditionele social media post is terug te vinden en kan tegen je worden gebruikt en daar zitten ze niet (meer) op te wachten. Snapchat biedt hen een platform waarin ze net zoals irl momenten kunnen delen met elkaar, terwijl alles gewoon doorgaat en niet wordt vereeuwigd.

De snelle groei is ook bedrijven als Facebook en Google niet ontgaan. Het feit dat er in februari dit jaar nog 60 miljoen Snaps werden gedeeld en in juni al 200 miljoen en dat het er mogelijkerwijs vandaag de dag al meer dan 350 miljoen zijn (net zoveel als er dagelijks foto’s naar Facebook worden ge-upload!) geeft aan de er een enorme potentieel te bereiken doelgroep verbonden is aan Snapchat. Dat is ook de reden dat beide bedrijven recentelijk biedingen van rond de 3 miljard hebben gedaan om Snapchat over te nemen. Tevergeefs overigens want Evan Spiegel gelooft in verdere groei en dus een toenemende waarde van zijn Snapchat.

Verdienmodel Snapchat

De grote – kapitalistische – vraag blijft natuurlijk altijd: hoe gaat Snapchat (of straks eventueel een andere eigenaar) geld aan het platform verdienen?  Over die vraag lopen de meningen uiteen. Het downloaden en het gebruiken van de app is immers gratis voor gebruikers, dus kom je al snel bij: advertenties. Dat zou zeker kunnen. Een belangrijke factor in het gebruik van de app is namelijk het vasthouden van je scherm met je vinger. Dat zou de key tot succes kunnen zijn omdat je via die werkwijze mensen kunt ‘verplichten’ een advertentie te bekijken alvorens de naar jou toegezonden Snap te zien. Het gevaar bestaat dan natuurlijk dat gebruikers interesse verliezen in de app omdat ze ongevraagd gespamd worden met advertenties waar ze niet op zitten te wachten.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn Snapchat campagnes voor bedrijven. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat Snapchat functionaliteit ontwikkelt waarmee bedrijven betaald campagnes kunnen inzetten om hun doelgroep te bereiken, bijvoorbeeld promoted stories (vergelijkbaar met promoted tweets en posts) die op basis van het type gebruiker (segmentatie) ineens zichtbaar wordt voor de doelgroep.

Overigens verwachten marketeers in Amerika dat Snapchat Marketing gaat doorbreken in 2014. Er zijn al enkele leuke Snapchat cases die voor een aantal bedrijven erg succesvol zijn geweest. Bedrijven die de app hebben ingezet om hun doelgroep te bereiken en met hen te engagen. Zoals Taco Bell dat voor de (her)introductie van de Beefy Crunch Burrito volgers via Twitter aanspoorde om vriend met hen te worden op Snapchat zodat ze een geheime boodschap zouden ontvangen. De reacties waren overweldigend en binnen no-time had het bedrijven duizenden Snapchat vrienden om mee te communiceren. Nu maakt Taco Bell gebruik van standaard functionaliteit, maar wat als Snapchat functionaliteit voor bedrijven zou ontwikkelen waarmee ze nog meer engagement en interactie met hun vrienden en potentiële nieuwe vrienden en klanten zouden kunnen krijgen?

Snapchat in Nederland

Helaas is er weinig bekend over het aantal Snapchat gebruikers in Nederland. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit aantal net zoals aan de overkant van de Atlantische plas groeiende is en dan met name in de doelgroep 16/18-25/30 jaar. Ik ben wel benieuwd hoeveel socialmedia.nl volgers, fans en bloggers al ‘Snapchatten’. Laat het me weten en voeg me toe: majvandenberg. Heb je snapchat nog niet, download hem dan even even via Google Play of de App Store.

Tot Snaps!

4 reacties

  1. Mooi (en goed dat je het benoemt);vluchtig als USP! Traditioneel vaak gezien als inhoudsloos en ‘negatief’, in de nieuwe werkelijkheid een ‘talent’ waarmee je met enorme massa’s aan info kunt dealen. 🙂

    Dank voor het delen.

    • Hallo Raoul, hartelijk dank voor je reactie en de toevoeging: ‘Vluchtig als talent voor het bereiken van enorme massa’s’. Dank ook voor het tweeten van mijn blog. Zie je een rol voor Snapchat in het (marketing)beleid van Uitgerij Stam?

    • Interessant om Snapchat eens te bekijken vwb de Stam beloningsstickers. Een snap via de klassentablet voor een goede (team)prestatie verstuurd door een Stam snapper kan een hele leuke experience zijn voor de leerling(en), de leraar en de school. Snaps als binding richting Stam zeg maar

  2. Ook inderdaad voor het bereiken van enorme massa’s (output) aan mensen. Ik zat op een ander sp0or. Bedoel massa’s aan info als ‘input’, en vluchtig als antwoord om deze massa te kunnen verwerken.

    Snapchat is voor ons (Uitgeverij Stam) een interessant sociaal medium waar we met onze digitale stickershop de beleving kunnen vergroten. Niet alleen die rode neus tekenen maar ook een avatar (met gezichtsuitdrukking/lichaamshouding) naar eigen keuze toevoegen. Stam is in bijna 60 jaar groot geworden door beloningsstickers in het onderwijs (de Stammetjes). We hebben avatars/stickers in verschillende vormen die zich prima lenen voor gebruik op Digiborden en social media/communities/intranetten. WeChat en Line in Azie zijn de voorlopers hierin.

    Met Snapchat als marketingmiddel heb ik nog geen idee. De marketeer probeert juist de aandacht bij de klant zo lang mogelijk vast te houden. Snapchat drukt je binnen 10 sec weg ;-). Gedurfd van Taco Bell, vraag me wel af wat de (lange termijn) resultaten van hun actie zijn.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.