‘Thuisbezorgd.TR; vernieuwende peer-to-peer bezorgdienst vanaf de markt?’
Tijdens mijn vakantie, zittend op een terrasje in Turkije, was ik getuige van een bijzonder schouwspel. In ieder geval voor mij. Een aantal mannen op – zeer oude – motoren / brommers reden af en aan, parkeerden hun voertuig, werden aangesproken door marktbezoekers en vervolgens werden de voertuigen volgeladen met aangeschafte goederen. Tassen vol gingen in een krat wat achter op het voertuig was bevestigd, in zij-tassen en werden aan het stuur gehangen. Een geldbedrag wisselt van hand en de mannen gingen er op hun motoren weer vandoor met de boodschappen. Om even later weer terug te keren en het hele ritueel te herhalen. Waar was ik getuige van? Het kon toch niet zo zijn dat al de boodschappen voor slechts één persoon waren? Mijn nieuwsgierigheid was gewekt! Een nieuwe vorm van peer-to-peer bezorging?
Peer-to-peer bezorgdienst?
Na dit schouwspel enige tijd te hebben bekeken kwam ik tot de conclusie dat het om een soort van bezorgdienst moest gaan. Het waren iedere keer andere mensen die al hun boodschappen eerst keurig verzamelden vlakbij de pick-up plek, en vervolgens een één van de mannen aanspraken om de goederen te laten vervoeren. Maar helemaal zeker weten deed ik dat nog niet natuurlijk. Dus ik besloot één van de mannen te vragen hoe het één en ander precies in z’n werk ging. Het kostte mij enige tijd om iemand te vinden die een andere taal dat Turks sprak én bereid was om met mij te praten. Ik vond uiteindelijk iemand die enige tijd in Nederland had gewoond en nog steeds familie in Utrecht had wonen. We begrepen elkaar uitstekend. Wat bleek? Mijn gevoel was juist. Het ging hier inderdaad om een bezorgdienst vanaf de markt naar de mensen thuis. De spullen gingen veelal naar de mensen wonend buiten de stad.
Centje bijverdienen mijnheer?
Uiteindelijk kwam ik te weten dat deze manier van werk – en deze bezorgdienst – al enige tijd werd toegepast op verschillende markten in en om Alanya. En waarschijnlijk ook bij andere markten in Turkije. De man die ik sprak wist mij te vertellen dat hij had meegekregen dat het vaak voor de marktbezoekers een hele toer was om alle boodschappen thuis te krijgen. Veelal werden de inkopen voor een hele week gedaan. Je hebt al snel een groot aantal zakken en dozen vol met verse groente, kruiden, fruit en vlees. Aangezien veel van de marktbezoekers niet dichtbij de markt wonen, maar meer in de buitenwijken en de omringende heuvels, bleek dit voor veel klanten een probleem. Hij vertelde dat hij eerst gesprekjes had gevoerd met de bezoekers, om te peilen of er behoefte was aan dit idee van vervoeren. Toen bleek dat dit het geval was, is hij begonnen om zijn diensten aan te bieden en voor een klein bedrag de boodschappen – soms inclusief de koper – naar huis te brengen. Over welke bedragen we het dan hebben wilde hij mij niet vertellen. “Het gaat om een centje bijverdienen mijnheer.. Meer niet.”
Slim ondernemerschap?
Een mooi voorbeeld van handig en slim ondernemerschap. Het wekelijks naar huis krijgen van boodschappen bleek op deze locatie een lastige klus. Er is gesproken met de bezoekers aan de markten om te achterhalen of er behoefte was aan een bezorgdienst. Thuisbezorgd.TR 1.0 was geboren. Hoe origineel dit idee is? Ik kan mij voorstellen dat dit in veel landen bij veel markten ook gebeurt. Er heeft iemand geluisterd naar de wensen en behoefte van consumenten. En heeft daar – met deze eenvoudige customer journey – goed op ingespeeld.