Adverteren of een persbericht?
SocialMedia.nl-Nieuws.Social

[Twittercase] Promoted accounts en tweets bieden mogelijkheden

 

cricle

Al twitterend op m’n iPhone werd mijn aandacht getrokken door een promoted account (uitgelicht) die als suggestie om te volgen werd voorgesteld aan mij. Wellicht dat het hielp dat net daaronder @Doutzen (Doutzen Kroes) stond. De tweet deed me afvragen: zou dat nou werken? Krijg je er meer volgers door en zo ja wat is dan de waarde van die volgers; engagen ze echt? En in het verlengde dacht ik gelijk; die promoted tweets in mijn timeline, zouden die effect hebben voor de adverteerder?

De reden dat ik het me afvroeg omdat ik zelf nog nooit iets met een promoted tweet of een promoted account heb gedaan. En als je jezelf als referentiekader neemt en je jezelf in het centrum van de wereld plaatst, zou je dus kunnen denken dat niemand dat ooit heeft gedaan. Dat leek me toch ook weer niet het geval – zeker omdat algemeen wordt aangenomen dat de investeringen in social advertising zullen toenemen dit jaar – dus ik ben op zoek gegaan naar succesverhalen en case studies over dit onderwerp en ben o.a. bij Cirque du Soleil uitgekomen.

Cirque du Soleil

Voor een ieder die niet weet wat Cirque du Soleil is, even kort een toelichting. Cirque du Soleil is een internationale succesformule die het beste van circus-, straat- en showartiesten combineert en samen brengt in een spectaculaire theatershow waarin volgens een thema en script gedurende de hele show een verhaal wordt verteld. Circus 2.0 zeg maar.

Probleemstelling  (‘uitdaging’)

Hoewel het marketingconcept van Cirque du Soleil strak in elkaar zit met een interactieve website, e-nieuwsbrieven, een loyalty club en natuurlijk de landelijke campagnes (Radio, TV, Abri’s en Bannering) om nieuwe shows te promoten, ontbrak het Cirque du Soleil aan persoonlijk klantcontact.

Plan van Aanpak – deel 1: promoted account

In Twitter zag Cirque du Soleil het medium om rechtstreeks met fans, volgers en bezoekers in contact te komen en haar bereik te vergroten. Daarom werd eerste een promoted account campagne ingezet om de volgersbase te doen groeien. Dat werkt als volgt (bron: Twitter): Promoted Accounts worden voorgesteld op basis van een openbare lijst van wie een gebruiker volgt. Twitter gebruikt hiervoor bepaalde algoritmen waarbij gekeken wordt naar wie het account van de adverteerder al volgen en wat voor andere gelijksoortige accounts zij volgen. Bijvoorbeeld, een heleboel mensen die een aantal entertainment-achtige accounts volgen, volgen @Cirque (het officiële Twitteraccount van Cirque du Soleil). Als iemand entertainment-gerelateerde accounts volgt, maar nog niet @Cirque, dan zal Twitter @Cirque aanbevelen aan die gebruiker om te gaan volgen. Voor de goede orde; je account laten promoten kost geld. Dus als je dit wilt doen, zul je doelstellingen moeten formuleren en budget moeten vrijmaken.

Plan van Aanpak – deel 2: promoted tweets

Nadat de volgers base was uitgebreid is Cirque du Soleil haar tweets gaan promoten. Dit betekent dat tweets werden ‘ingekocht’ om bij relevante gebruikers bovenin de timeline te plaatsen. Dat hoeft niet bij de eigen volgers, maar kan ook bij gebruikers die het account nog niet volgen, maar wel vergelijkbare accounts volgen of reageren (retweet, reply) op vergelijkbare tweets. Cirque du Soleil koos ervoor om voor haar Zarkana show in New York haar eigen volgers met een promoted tweet te benaderen om zo een driedaagse ticket aanbieding aan te kondigen.

Resultaat

De promoted account campagne zorgde ervoor dat Cirque du Soleil dagelijk direct via die manier een 360 volgers erbij kreeg. Naast de organische 340 volgers die dagelijks werden gescoord. Over de resultaten van de Zarkana promoted tweets campagne is minder bekend, behalve dan dat de ROI hoger was dan bij andere traditionelere marketinginzet.

De resultaten

Hoewel er over de resultaten in deze case minimale gegevens bekend zijn, geloof ik wel dat dit kan werken, ook al heb ik zelf nog nooit iets met promoted tweets en accounts gedaan. Afhankelijk van het aanbod, de boodschap en de doelgroep zullen Twitter advertising campagnes meer of minder succes vol zijn. Dat bedrijven (in Nederland) in navolging van Google Adwords, Facebook Ads ook meer en meer gaan experimenteren met en investeren in promoted accounts en promoted tweets lijkt een kwestie van tijd. Zeker nu Twitter het oeroude netwerk Hyves als sociaal netwerk voorbij is gesteven en Twitter steeds meer mogelijkheden biedt om zakelijk succesvol te zijn. Het wachten is op de eerste case study van een Nederlands top 500 bedrijf…

Informatiebronnen voor dit blog o.a. Simply Zesty, Frankwatching, Mongoose Metrics, Twittermania, Twitter en Socialmedia.nl

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.