[Column] ‘E-mail is kassa’ (Auteur @CorienOenema)
Wat geeft nu echt conversie online? Facebook? Twitter? Nee, e-mail! Als je een website hebt waarmee je producten of diensten wilt verkopen, richt je dan niet op social media, maar op het opbouwen van een e-maillijst. Want wie online geld wil verdienen, maakt van het opbouwen van een goede e-maillijst prioriteit nummer 1.
Effectiever
E-mail is namelijk vele malen effectiever voor het binnenhalen van klanten dan dat social media dat zijn. Je haalt met e-mail liefst 40 keer zoveel klanten binnen als met Facebook en Twitter samen! In Nederland verliep 70 procent van de online bestedingen naar aanleiding van een commerciële boodschap de afgelopen twaalf maanden via e-mail. En 30 procent via ál die overige kanalen samen (Facebook, Twitter, LinkedIn, WhatsApp, enz.). Er wordt meer gekocht naar aanleiding van e-mail, maar er wordt gemiddeld ook nog eens 17 procent meer besteed. Had je dat verwacht? Of ben jij ook iemand die de afgelopen jaren overal hoorde dat e-maillijsten uit zijn en dat social media helemaal de bom zijn? Nou, niet dus!De verklaring is zo logisch dat je niet snapt dat ie nodig is. We krijgen per week gemiddeld 94 e-mails en zien vele honderden, zo niet duizenden, Facebook- en Twitter-berichten voorbij komen. Zie je die ook allemaal? Nee, alleen als je toevallig net kijkt op het moment dat ze voorbij komen. Want daarna zijn ze weg. De gemiddelde levensduur van een Facebook-bericht: drie uur. Van een tweet: twee uur. Terwijl je e-mail keurig in jóuw mailbox komt en blijft zitten.
Maar..
Er is bij e-mail eigenlijk maar één maar: wat je mailt naar je ontvangers moet voor hen relevant zijn. Is je mail dat niet, dat verlies je de aandacht en veroorzaak je zelfs irritatie. Maar sowieso moet je eerst je eigen e-maillijst opbouwen. Start daar liever vandaag dan morgen mee. Begin met het aanbieden van inschrijfmogelijkheden op je website. Welke locaties op je website absoluut een inschrijfformulier moeten hebben? Minimaal boven aan je pagina, onderop je pagina en je sidebar. Vergeet de meest bezochte pagina – de over pagina – niet. Plus: een pop-up! En nu we toch bezig zijn… Sta jij al op mijn e-maillijst? Het is namelijk wel mijn prioriteit nummer 1! Schrijf je nu in! Je ontvangt dan wekelijks mijn blog en je krijgt updates over hoe je bedrijf je meer geld en tijd oplevert met online ondernemen.
Succes!
Corien
Meer lezen? Schrijf je voor mijn -gratis – wekelijkse updates die jou helpen met online ondernemen! Scoren met e-mailmarketing? Gratis training e-maillijstbouwen ‘Binnenkomen bij je doelgroep‘.
(bron – McKinsey iConsumer Survey, eMarker E-mailmarketing Benchmark, Blinker Nationaal E-Mailonderzoek, e-Village E-mail Benchmark)